
Godt webdesign. Kræver en designer,
der vil lære at kende dit brand.
Et godt website eller en webshop, skal forvandle passive besøg til action (handlinger).
For at skabe et godt webdesign, skal man sætte sig ind i brandet og målgruppen. Det kræver at man lærer og lytter til dig, når du fortæller om din virksomhed og hvad dine besøgende ønsker.

Hvad er vigtigst for webdesign?
Er smart og lækkert, det vigtigste for et webdesign? Nej, siger jeg. Det primære formål for langt de fleste websites er at sælge, det kan være enten et produkt, service eller ydelse. Designet af din hjemmeside skal derfor i sidste ende føre til action (en handling) hos den besøgende. Dette kan være kontakt eller direkte salg.
Derfor er opbygningen af sitet, det vigtigste. Det kaldes for et wireframe. Funktioner og priotering skal være på plads, inden vi skal snakke design. Væk med det smarte, og ind med intuitive og indlysende, som gør det let for brugeren at finde rundt og tage action.
Jeg bruger ikke template-løsninger, men skræddersyr hjemmesider til den enkelte kunde. Dét er superkraften i et stærkt website – ingen tilfældigheder og fokus på action (handling).
Mange skærme - mange formater
Der findes et hav af skærme og dermed oceaner af formater, i alle tænkelige størrelser – dette skal designet også kunne klare. Derfor skal dit nye website naturligvis tilpasse sig skærmstørrelser – det kaldes et responsivt website.
Det er ikke bare at tilpasse alt indhold fra store til små skærme. Der skal kun det med, der er relevant til de forskellige platforme og skærmstørrelser. Der skal tages højde for læsebarheden, UX (brugervenligheden) og adgang til vigtige funktioner. Dette skal hele tiden vurderes skal ift. hjemmesiden.
Hvis dette ikke gøres rigtig, så vil du kun se besøgende og ingen action og det gider du ikke!

Sådan gribes en hjemmeside an
Sådan er designprocessen for en typisk hjemmeside
-> Jeg skal forstå jeres forretning, ydelser, vision og behov.
-> Hvem er målgruppen. Jeg skal forstå den og sætte mig i deres sted – måske inddrage dem aktivt. Fx en fokusgruppe eller lytte til specielle ønsker.
-> Vi skal have en tæt dialog så jeg kommer helt ind i kernen af jeres virksomhed og behovet.
-> Designprocessen starter med et wireframe. Der skal priorites elementer, menuer, funktioner etc.
-> Når wireframet er godkendt – starter den egentlige designdel først.
-> Typisk designer man ikke hele sider, men elementer. Disse elementer er fleksible og kan opbygge siderne.
-> Derefter vil der være en tæt dialog, god karma og et par stopmøder frem mod godkendelse af jeres nye hjemmeside.

