Bruger du copycat branding i din virksomhed? Så vil du opdage at dette ikke virker. Du er stadig efter dine konkurrenter, selvom du tilsyneladende gør det samme.

Lad mig give dig et eksempel: Din forretning klarer sig egenligt ok, men du opdager, at en lingende virksomhed klarer sig en del bedre. Du kopierer brandet, men … du halter stadig efter.

Hvorfor? Fordi det er en billig og ineffektiv måde at brande sig på!

Og hvorfor det? Fordi du kun kopierer de ting du ser! Som fx indhold, website, logo, farver, figurer, taglines og så videre …

Men du kan ikke kopiere de ting, som du ikke kan se hos det andet brand. Det er fx brand kerne, markedsanalyser, værdisæt etc.

Så vil du skabe et værdifuldt brand, så skal du ikke kopiere, men opbygge dit eget.

tim henning copycat branding 1

Du kigger på din konkurrent og ser succes’en og kopierer denne.

tim henning copycat branding 2

Du har kopieret din konkurrent, men du halter stadig bagefter.

tim henning copycat branding 3

Det er fordi du kun kan se toppen af isbjerget og har kopieret dette.

tim henning copycat branding 4

Du mangler det fulde billede, det der gør succes’en.

Lad mig gennemgå en (super) kort liste med ting du ikke ser, som er med til at opbygge dit brand. Jeg har delt dem op i overskrifter. Dette er blot en start, når man går i gang, så skal man et spadestik dybere.

Brand kernen
Hvad er dine kerneværdier, visioner og ikke mindst få ord på din kernehistorie.

Hvorfor, hvad og hvem?
Hvem er målgruppen, markedet og hvad defferentiere dig/dit produkt fra konkurrencen?

Brand statements
Hvad er bandets mission og vision? Har du et payoff og giver det værdi?

Brand arketyper
Hvem sælger du til og taler du til dem? Har du en rigtig ’Tone of Voice’ og taler du til målgruppen?

Der bygges meget mere på denne lille model, men det er en god start til at komme i gang med seriøs branding af din virksomhed i stedet for at kopiere din konkurrent.

Har du brug for input til branding eller design omkring dit brand. Tag kontakt og lad os drøfte muligheder.

Ny hjemmeside eller webshop?