Hvornår er det tid til at re-brande sin forretning?

Der kommer et tidspunkt for din forretning, hvor det at skulle re-brande er uundgåeligt – vi er jo ikke Coca Cola alle sammen, der kan bruge “stort” set samme identitet i 130 år.

Grunden til et re-brand kan være mange man …

… kan have ændret/flyttet sig fra kerneforretningen … skal måske til at være international … skal måske differentiere sig fra konkurrenterne … eller man skal måske følge med tiden. Uanset årsagen så er et re-brand nødvendig, hvis du ønsker vækst.

Men hvordan ved du, hvornår tiden er rigtig for et re-brand?
Lad os se på nogle af de mest markante tegn, der indikerer, at tiden er inde til et tjek på din Branding strategi. Her er nogle pointers du bør holde øje med i forhold til re-brand.

En ny vision

Dit firma har bevæget sig i en ny retning og dette gør at dit Brand, som var helt klart for alle for 10 år siden nu skal forklares og er tydeligt i forhold til din nuværende forretning. Dette er helt normalt for virksomheder der udvikler sig – for i takt med at forretningen udvikler sig – udvikles også modellen, produktet, medarbejdere, ledelse osv.

Derfor skal man måske approache nye partnere, kunder, medarbejdere osv.

For at imødekomme dette – skal du re-brande. Tit er den udvikling med til, at du skal til at tage stilling til et nyt navn, logo, tagline eller design.

Trademark/registrér dit brands navn
Det er fedt at være i stand til at trademarke sit brand eller et element af dit brand. Det er en option der skal holdes åben i forhold til fremtidige forretnings eventyr … Du behøver det muligvis ikke nu, men man skal holde optionen åben.

Hvis du har et trademark/registreret varemærke, skal du ikke bekymre dig om andre bruger det.

Hvis du ikke kan registrere dit brand – er det måske tid til et re-brand.

Nogle grunde til at du ikke kan trademarke dit brand kunne være:

  • Det er allerede registreret af andre
  • Det indeholder kun navn eller efternavn

Der er derfor mange fordele ved et registrerings-klart navn:

  • Du kan findes
  • Det kan tiltrække investorer, eftersom du ikke vil forveksle med andre
  • Dit brand kan identificeres
  • Dit brand er beskyttet mod kopister
  • Du har alle rettigheder til dit brands navn
  • Dit brand er lig med loyalitet og troværdighed
  • Så kan du ikke registrere dit brand er det tid til re-brand. Så få et unikt logo og navn, der beskriver dit brand.

Du vækster og bliver international
Hvis dine varer eller ydelser bliver tilgængelige i andre lande, så bliver tanken om re-brand vigtig. Specielt hvis du skal approache nye kulturer og et andet sprog. Derfor er det vigtigt at have grafiske elementer der er nemme at forstå og at disse for alt i verden ikke kan misforstås.

Mange glemmer at analysere deres kommende marked inden de brander sig og der ved opstår der tit misforståelser. Tjek om dit navn og logo er anstødelig på det kommende marked.

Husk også at registrere dit brand på det pågældende marked.

Hvem har haft succes med et re-brand?

Her har jeg samlet 4 eksempler på gode re-brands:

Old Spice
Indtil 2010 var old spice tiltænkt den ældre generation. Mærket var outdated og ikke særlig hipt. De lavede en massiv re-brand med nye reklamer med atleten Isaiah Mustafa, hvor han på en underlig og sjov måde fik gjort duften sexy og ungdommelig.

https://www.youtube.com/watch?v=owGykVbfgUE
Isaiah Mustafa ruller sig ud for Old Spice i deres re-brand

Burberry
Burberry er et fantastisk eksempel på, hvordan et mærke kan ændre sit image med nogle få marketing tricks. For et par årtier siden havde Burberry et dårligt ry, de var relateret til hooligan bander, som havde det som deres foretrukne uniform. I 2001 ansatte de Christopher Bailey, som kreativ direktør og han begyndte at lave svømmetøj og trenchcoats, der ikke kunne forbindes med brandets tidligere image. De brugte celerberities, som Emma Watson og Kate Moss og det hjalp dem til at cementerer sig som et luksus brand der er synonym med klasse og rigdom.

Apple
Man kan ikke nævne re-brand uden at nævne Apple, de er måske verdens bedste re-brand historie. I starten af 1990’erne led Apple af dårligt salg, for mange produkter, manglende forbruger interesse og en kæmpe flugt af brugere, der først og fremmest blev drevet væk fra Apple af konkurrencen. Apple stod ikke for noget særligt og det skilte sig ikke ud – indtil Steve Jobs kom tilbage efter at have været frosset ud af sit livsværk. Han begyndte at forenkle produkterne, have færre produkter og fremfor alt blev produkterne moderne og minimalistiske i deres udtryk. Dette gjaldt ikke kun produkterne, men også deres markedsføring blev ændret, så der blev fokuseret mere på idéer og oplevelser.

McDonalds
I 1990’erne og de tidlige 2000’ener skiftede McDonalds fra at være en ok restaurant til at være et billigt skodsted, der solgte usund og uspiseligt mad. Takket være dokumentaren “Super Size Me” af Morgan Spurlock. Denne dokumentar gav dem et dårligt image og de måtte ændre deres brand, blandt andet ved at tilbyde nogle sundere muligheder som fx salat, frisk mad og deres restauranter fik et mere moderne, friskere og renere interiør. Indtil videre har det virket – brandet er helet godt op, men hold øje med McDonalds for de er ikke færdige med at udvikle sig endn

Derfor skal du re-brande

Bottom line er, hvis du vil opnå succes er det vigtigt at du har styr på dit brand. Så overvej et re-brand, hvis du har flyttet fokus i din forretning, mangler et registreret varemærke eller vækster/bliver international.

Men for alt i verden bør du re-brande, hvis du ikke har det godt med dit brand og det er uanset om du er en stor eller lille koncern.

Husk dog, at et re-brand ikke sker overnight, så start med at finde ud af: Hvorfor, dit brand fejler? Er det muligt at komme sig med den nuværende målgruppe eller skal man sigte efter en anden, har markedet forandret sig, har brugerne forandret sig osv.

Kort fortalt virker dit brand ikke – så er det tid til et re-brand.

Har du brug for et brandtjek så tag kontakt og lad os se på det.

Brug for et brandtjek?