This is our Blog

Suspendisse aliquet, dolor ac aliquam sollicitudin

Tim Henning Grafarazzo - Pantone

Grafarazzo and Pantone

· Fashion, Grafarazzo, Grafisk design, Tim Henning · , , ,

Pantone – det perfekte farverum

Her er skabt nogle stillige billeder ved hjælp af Pantone.

Billeder kaldes Life Colors og er inspireret af Pantone’s farverum, hvor hver sin følelse eller ting har en farve.

Tim Henning Grafarazzo - Pantone

Tim Henning Grafarazzo - Pantone

Tim Henning Grafarazzo - Pantone

Her under er vist hvordan Life Colors kan bruges sammen med ikoner.

Tim Henning Grafarazzo - Pantone

Tim Henning Grafarazzo - Pantone

Tim Henning Grafarazzo - Pantone

 

 

Tim Henning Grafarazzo T-shirt

T-Shirt Design

· Branding, Fashion, Grafarazzo, Grafisk design, Tim Henning · , , ,

T-Shirt Design

Her er nogle bud på t-shirt designs fra Tim Henning – Grafarazzo.

T-shirts har altid været min lidenskab – jeg elsker dem.

Plain white eller med fedt tryk, det er ligemeget.

Her under finder du et par friske eksempler.

Our Shirt Products are exclusive, unique and 100% soft polyester.
― Jennifer

Luxury is the ease of a t-shirt in a very expensive dress.
― Karl Lagerfeld

Kreative og grafiske produkter fra Tim Henning – Grafarazzo.

Tim Henning Grafarazzo SPA

Grafarazzo + Simple Poster Art

· Grafarazzo, Grafisk design, Tim Henning · , ,

Grafarazzo + Simple Poster Art

Dette er et super team.

Tim Henning Grafarazzo SPA

Tim Henning Grafarazzo SPA

 

Wall art – super for our generation.

Trending goods by Tim Henning – Grafarazzo.

 

Tim Henning Grafarazzo Disruption

Disruption – Grafisk design

· Kommunikation, Marketing, Tim Henning · ,

Disruption – Hvad betyder det for en grafisk designer?

Disruption handler om ny teknologi og digitalisering.

Virksomheder har ”disrupted” tidligere. Ploven er et tidligt eksempel på disruption. Men nu accellererer det og er meget voldsommere på grund af globalisering, ny it og paradigmeskift som deleøkonomi. Nu bliver produkterne pakket ind i lækkert it, der er brugervenligt.
Disruption er en hurtig og livstruende ændring af virksomheders forretningsvilkår. Det er virksomheder som Airbnb, Mobile Pay og Uber, der disrupter. Det vil sige, at de undergraver eksisterende virksomheders forretning.

Disruption er som et Kinderæg

Disruption betegnes som et Kinderæg – fordi det består af 3 ting/dele.
Noget nyt og ekstra.
En bedre brugeroplevelse.
Billigere eller gratis.

Disruption i grafisk design er ikke nyt

Som grafisk designer er disrution for mig ikke noget nyt fænomen, da man i flere virksomheder har sparret sit reklamebureau væk og lader nu en receptionist, kontormedarbejder eller lignende lege art director og grafiker i en person – og resultatet er derefter.
Man ser håbløst design, utilsigtede regelbrud i typografien og nul sans for/viden om billeders opløsning.

Grundlæggende i alt er reglen for regelbrud – for at bryde en regel skal man kende den!

For at tage det fra toppen minder det håbeløse design tit om grafiske virkemidler fra tidlige powerpoint templates med swirls and curls. Regelbrudne i typografien er håbløse knibninger, spaceringer og ingen sans for skriftens størrelse eller skydning, man bruger blot standardindstillinger. Opløsning og rettigheder på billeder har man heller ikke viden om, hvilket resulterer brud på copyright og dårlig opløsning.
Dertil kommer dårlig tekst med stavefejl og alt for mange skrifttyper brugt i samme tryksag.

Denne grafik viser konsekvensen ved ikke at bruge uddannet personale til sine grafiske opgaver. Brief og produkt bliver ikke gennemarbejdet og adskillelige andre faser i den grafiske opbygning udebliver.

Hvorfor og hvordan er det kommet dertil?

Det har været alt for nemt for virksomhederne, at skippe deres reklamebureau og dette skyldes bl.a. programmernes tilgang og de sociale medier.
Adobes programpakke er fx blevet billig på den korte bane, da en fuld programpakke kun koster ca. kr. 400,- pr. md. – hvorimod tidligere kostede den kr. 30.000,- Den kontoransatte kan derefter se et par tutorials på YouTube og er derefter i gang med at sætte nyhedsbreve, annoncer osv. op i InDesign. Det tager højst sandsynligt lang tid, men chefen ser der arbejdes og sparer udgiften til reklamebureauet.
Chefen glemmer blot at reklamebureauet har knowhow omkring regler, farvevalg, design, den røde tråd, værdiskabelse og levering til tryk.  Alle disse parametre vil koste i arbejdstid og den kontoransatte vil have svært ved at nå sine andre opgaver.
Resultatet vil også blive det en professionel/uddannet vil kalde “hjemmesløjd” eller venstrehånds arbejde.

Med hensyn til de sociale medier glipper virksomhederne også vigtig knowhow, men chefen er jo selv på Facebook, så det kan den kontoransatte vel også klare? Nej – det kan han/hun ikke for det kræver en omhyggelig strategi, der skal indeholde god tekst, flotte billeder og ramme de rigtige.
Til disse problemstillinger kommer firmaer, der tilbyder templates til annoncering på diverse platforme og så skal den kontoransatte blot indsætte og godkende.

Hvordan gør man op med dette problem?

Problemet er kommet for at blive, men der kan gøres noget.
Det der kan gøres – er uddannelse og påpege nul-værdien i selvgjort annoncering.
Derfor skal virksomhederne, der har med markedsføring og grafisk design blive ved med at påpege, at de har knowhow med professionelt og ikke mindst uddannet personale til at håndterer disse opgaver. De skal ikke mindst slå på deres høje faglighed, men deres hurtighed, da de vil kunne producerer en annonce langt bedre og hurtigere end en kontoransat.

Hvis ikke der gøres noget nu – som i lige nu! Vil denne håbløse udvikling/tendens blot blive endnu værre!

Tim Henning Grafarazzo Presentation

Præsentations teknik

· Branding, Grafisk design, Kommunikation, Marketing, Tim Henning · , , , ,

Præsentations teknik i 10+(1) punkter

1. Fortæl hvad der skal fortæles og fortæl det!

Giv en kort og præcis formulering af din præsentation.

2. Visualiser dine slides

Brug billeder og grafik (gerne infografik) det fanger tilhørene og holder dem interesserede.

3. Brug ikke PPT standard templates, men brand dine egne

Brug dit eget brand/udtryk det giver tilhørene en forståelse af, at du præsenterer noget unikt for dig og/eller dit brand.

4. Hold tekst i punkter – ingen gider læse

Brug overskrifter, punchlines, bullets og afslut gerne med claptraps/payoff.
Eksempel på claptraps kan være: ”Either you’re with us – or you’re against us.”

 

th-presentation1

People who know, what they want, don’t need Powerpoint – Steve Jobs

5. Brug videoklip, hvis det er muligt

Tilføj gerne video eller andet visuelt, men brug ikke unødvendige effekter – PPT standardeffekterne er (u)mulige de har det med at blive for meget.
Et godt visuelt værktøj er også Prezi, som næsten laver en film.

6. Undgå stockphotos, men hav dit eget udtryk

Brug ikke stockphotos, da de tit er for fine og udtrykker en form for ”falskhed” – hvis stockphotos er eneste mulighed, så giv dem et filter i PSD så de får dit brand/udtryk.

7. Max. 15 slides

Keep it short – de fleste tilhørere er stået af efter 12 slides.
Hold præsentationen kort og præcis.

8. Hold kunstpauser

Hold pauser og lad tilhørene dvæle ved ordene – dette er en balance og pauserne må ikke være for lange.
Undgå at tale hurtigt – tal langsomt og tydeligt, så undgår man at lyde som et maskingevær.

9. Flow – rækkefølge

Hav et naturligt flow/rækkefølge i dit oplæg – følg gerne en tidslinje.

10. Brug kroppen

Brug kroppen og scenen. Sid ikke ned! Brug arme og ben og hold øjenkontakt med tilhørerne.

11. Bonus – Prøv præsentationen af

Øv præsententation igennem, vær forberedt både verbalt og teknisk, hav styr på tiden, da man kan have et begrænset tidsrum.
Teknikken må heller ikke drille, da man kan fremstå uprofessionel.

 

th-presentation2

Tim Henning Grafarazzo Bubbleheads

Bubbleheads

· Branding, Grafarazzo, Grafisk design · , , , ,

Bubbleheads/stickmen til Semco Maritime

Semco Maritimes HSEQ afdeling har fået lavet bubbleheads/stickmen, som en del af deres grafiske udtryk til interne og eksterne sikkerhedskampagner.

Figurerne bruges til skiltning, uddannelse og generel information.

Der findes ca. 25 stk. i deres nuværende materiale – alle udarbejdet af Tim Henning, disse er de to nyeste.

th-bubblehead-2

 

th-bubblehead-1

Figurerne er genkendelige og sjove til et ellers lidt kedeligt stof, som bliver gentaget igen og igen på alle niveauer, da det er et vigtigt issue for virksomheden, at holde deres ansatte skadesfri og give dem et maksimalt “sikkerhedsnet” i deres daglige virke.

At have sin egen grafik er med til at styrke virksomhedens brand, da det vækker genkendelighed hos andre end de ansatte, da Semco Maritime er i berøring med mange eksterne konsulenter fra andre virksomheder.

th-bubblehead